Vinohradská Nová galerie zve diváka na procházku do lesa |
Úterý, 14. duben 2015 08:20 |
![]() Nová galerie na pražských Vinohradech (Balbínova 26, Praha – Vinohrady) připravuje výstavu současné mladé generace vizuálních umělců, kteří se vyjadřují převážně v médiu malby. Skupinová výstava malířů Adama Kašpara, Jana Rybníčka a Martina Salajky nazvaná V LESE VESELE, kurátorovaná Martinem Mainerem, nás zve na procházku do lesa, který vypráví příběh ústy tří vypravěčů. Adam Kašpar, student 3. ročníku Akademie výtvarných umění v Praze v ateliéru Malby IV. Martina Mainera, nás zve ve svých obrazech do lesa, který známe z obrazů 18. a 19. století. Vzduch v lese je průzračně čistý, samotná příroda mu stačí k tomu, aby divákovi ukázal monumentálnost krajiny a naznačil svůj zájem o studium krajinomalby. "Adam Kašpar je neskutečně talentovaný malíř, ač ještě student, udivuje svými excelentními malířskými výkony a budí pozornost jak odborného publika, tak laické veřejnosti… Jeho třímetrový obraz Jedle, který byl vystavený na přehlídce ArtPrague, zcela obstál v konfrontaci s díly spoluvystavujících autorů jako Františka Matouška, Jana Knapa, Jakuba Špaňhela či Martina Mainera… Kašpar, Rybníček a Salajka jsou autoři, na které se vyplatí zaměřit naši pozornost," říká zakladatelka Nové galerie Nina Hedwic. Martin Salajka je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze, ateliéru Malba 3 prof. Michaela Rittsteina. Stejně jako rybář, který vytahuje ryby z vody, tak i Salajka nahazuje udici do lidského podvědomí, snové reality či vlastní imaginace, a prostřednictvím svých obrazů umožňuje divákovi vidět úlovky světa, ve kterém nejen příroda a zvířata rozehrávají symbolické příběhy o koloběhu života, o lidské či malířově duši. Jak říká jeho učitel, prof. ak. mal. Michal Rittstein "Salajkovy obrazy disponují vysokou mírou přitažlivosti… Sedě dlouhé hodiny na břehu, upíraje oči na hladinu, čekaje na sumce či jinou rybu, má dosti času na to, aby se jeho duše ponořila do hloubi, kráčejíc těmto tvorům naproti. A nejen jim. Z hlubin se vynořují společně s axolotly další přízraky i rezidua jeho neklidné duše. Stejně jako se řeka točí, kroutí a často i mizí jako Punkva v hlubinách skal, tak Salajkova mysl odpíchnutá od reality bloudí v hlubinách více či méně kalných, kam jen občas šlehne světelný záblesk expresivního slunce…" Jan Rybníček svá studia zahájil na FaVU VUT v Brně v ateliéru Martina Mainera a po dokončení bakalářského studia pokračoval na Akademii výtvarných umění v Mnichově u prof. Markuse Oehlena. I Rybníčkovy obrazy z vystavené série, která pracuje s kontrasty – mystičnem, ironií, krutostí, naivitou, sílou a slabostí, nás zavedou do lesa, ve kterém ale nepotkáváme zvířata, jak je známe, ale spíše metaforická zvířecí stvoření jako nositele určitých vlastností či atributů. Způsob práce a uvažování a ironicky-groteskní vidění Jana Rybníčka jsou zřejmé z jeho obrazů, a metaforicky je doplňuje a přibližuje jedna z jeho autorských básní: "Prasák chmaták
![]() Martin Mainer, kurátor výstavy a pedagog A. Kašpara a J. Rybníčka, ve svém kurátorském textu říká: "Kurátor se pokusí také vyjádřit k dílu umělců…především poděkovat malířům za slova o sobě, každý myslím velice jasně charakterizoval sebe i svou práci…Jejich společná výstava jistě osloví z mnoha důvodů, všichni tři jsou mladí, krásní, talentovaní… …když koukám na Kašparovy obrazy, napadá mě řada věcí…uvolňuje pozorování krajiny specifické myšlenky, (pocity, stavy, úvahy) zemitost?…podobně jako erotické obrázky podvědomě uvolňují erotiku?…zaujala mě u Kašparových obrazů mezi jiným možnost uvědomit si, co to je krajinářství, proč se rodí stále znova na slovo vzatí "krajináři"…v čem vězí myšlenky jakoby v obraze „bez myšlenek“ – pokusu možnostmi malířství zaznamenat krajinu Země tak, jak se jeví… a opravdu tam nejsou? Nebo jsou myšlenky? …talent, píle, sebeuvědomování, síla obrazu a touha po klasickém malířství – to je Kašpar. …Rybníčkova intelektuální hra má skvělý anglický humor, jadrnost, a také jako Kašpar a Salajka si uvědomuje nadhled z pozice malířství, a v Rybníčkovic trochu ezopovských, trochu temných i veselých etudách je v namalovaném obraze ještě něco, co slovy nelze vyslovit ani opsat či metaforicky přiblížit…jistě je jeho práce také ovlivněna studiem a bytím na mnichovské akademii…jasné gesto, tah po zkratce a expresivní, silně vnitřně prožitá tvarovost a barva koloristy, byť potemnělého…silné dílo, citlivost a mladickost umělce v nejlepších letech… …Kašpar i Rybníček jsou ještě studenti akademií, ale oba se již dlouho účastní na výstavách, a jejich díla začínají pronikat na scénu... …Salajka již před lety dokončil oficiální studia na AVU a je znám našemu uměleckému světu a svou práci prezentuje často…samozřejmě studuje a pokračuje dále v „salajkovském“ systému vznikání obrazu, snaží se hledat a nacházet, měnit a přidávat, zkoušet… …rychlá zkratka, příběhy bytostí, síť v síti příběhů, exprese i detail…až šamanská témata…témata ovšem stejně důležitá i pro nás obyčejné Středoevropany 21. století…hledač smyslu života a lidského vědomí…symbolismus, barva, vše spojeno expresivním gestem, přímočarým a rychlým vznikáním…jasné kompozice hustí vírem dalších drobných zneklidňujících kompozic…světlo a stín a vůbec světelnost a „barevnost“ jsou dalšími Salajkovými atributy…oheň a voda…boj…síla s křehkostí… …těším se na výstavu a na instalaci její kompozice… Martin Mainer (Limuzy, 3. 4. 2015)" Více informací naleznete na internetových stránkách Nové Galerie www.novagalerie.cz. |